at least we tried - Reisverslag uit Mornington, Australië van Donja Schijvens - WaarBenJij.nu at least we tried - Reisverslag uit Mornington, Australië van Donja Schijvens - WaarBenJij.nu

at least we tried

Blijf op de hoogte en volg Donja

01 December 2015 | Australië, Mornington

Tot nu toe hebben we alles heel erg relaxed gedaan. Als we het ergens niet leuk vonden dan vertrokken we en als het ergens heel leuk was bleven we wat langer. Het reizen langs de kust van Sydney naar melbourne was zo super mooi. In de natuur,  op afgelegen campings. Vorige week kwamen we op een punt dat laure en ik beide verlangden naar de bewoonde wereld. Gewoon weer wat meer mensen ontmoeten. Zo gezegd zo gedaan. Dinsdag stapten we in de auto en reden de hele dag door om 's avonds in een leuk stadje (St. Kilda) vlakbij Melbourne aan te komen. Stom van ons dat we er niet bij nagedacht hadden dat je een auto in de stad waarschijnlijk niet kwijt kan. Twee uur verder eindelijk een hostel en parkeerplaats gevonden, snel een broodje gegeten, gedoucht en daarna de rest van de avond doorgebracht met Janiek en Noa. Misschien dat jullie Janiek nog kennen uit een van m'n vorige blogs. Hij en Noa, een meisje dat we in Collaroy ontmoet hadden, waren in Melbourne en zijn die avond gezellig bij ons in St. Kilda geweest. Het drinken van een corona in gezellig barretje deed ons goed.
Mama kent iemand die een halfbroer in Melbourne heeft wonen. We hadden de contact gegevens al een tijdje, maar nu we in Melbourne aangekomen waren besloten we te bellen. Direct maakten we een afspraak om de volgende dag bij hem en zijn vrouw op bezoek te gaan. Helaas woonden ze helemaal aan de andere kant van de stad, en dus moesten we midden in de spits recht door Melbourne heen rijden. Eenmaal daar aangekomen bleken het hele leuke mensen te zijn, die ook nog eens super leuke kindjes hadden. Kindjes die me deden denken aan m'n eigen oppaskindjes(: we zijn uiteten geweest en ze hebben ons op wat ideetjes gebracht.
Lau en ik besloten de dag erna naar Shepparton te rijden, een stadje waar veel farmwork scheen te zijn, zo ongeveer 2 uur rijden ten noorden van Melbourne. Na ons aangemeld te hebben bij een soort uitzendbureautje voor backpackers besloten we ook bij wat random boerderijen aan te bellen. Helaas vertelde bijna alle boeren ons dat het seizoen nog niet begonnen was, het enige fruit wat misschien al geplukt kon worden waren kersen en abrikozen. Alleen niemand kon ons vertellen waar we dat soort boerderijen konden vinden.
Eenmaal aangekomen op de camping in shepparton voelden we ons weer een beetje terug bij af. Een beetje verloren..
Terwijl we op Gumtree aan het kijken waren kwamen we een advertentie tegen waar ze cherry pickers zochten. We reageerden en nog geen kwartier later werden we gebeld dat we de volgende dag konden beginnen. Het was wel ongeveer weer 2 uur rijden, maar de advertentie zag er zo leuk uit dat we niet anders konden dan die kant op gaan.
We zouden 21$ per uur gaan verdienen, maar daar niet heel veel geld aan overhouden omdat we ook voor de accomodatie moesten betalen(42$). Volgens de advertentie was er wel onbeperkt eten, drinken, drank, slaapplek en gezelligheid. Ook werden er op vrije dagen vaak leuke uitstapjes gedaan.
De volgende dag stapten we met goede moed weer in de auto om 2 uurtjes later op bestemming aan te komen...
...Drie kleine krotten op een dor en afgelegen stuk grond. Zodra de andere backpackers rond een uur of 12 's middags terug kwamen van het werken begonnen ze direct met eten, slapen, drinken, blowen en nog meer drinken.  Het leek ons niet geweldig maar besloten om toch te blijven. Misschien waren de backpackers wel heel aardig! De volgende dag stonden we om 5 uur! op om om 6 uur te kunnen beginnen met cherrypicken. 6 uur lang hebben laure en ik tussen de struiken vol met zand, kevers, spinnen en andere insecten staan plukken. Toen was opeens het veld leeg en moesten we stoppen. In totaal hebben we beide 7 bakken van 11 kilo kersen geplukt. 77 kilo per persoon dus. We bleken niet meer per uur maar per bak betaald te worden. We wisten beiden dat we er niet gelukkig van zouden worden als we hier zouden blijven en besloten dus verder te reizen. Na de kosten van de accomodatie eraf gehaald te hebben kregen we samen 50$ in onze handen gedrukt. 25$ p.p. voor 6 uur p.p. werken terwijl het minimum loon in australie voor onze leeftijd rond de 20$ per uur ligt. At least we tried...
We vertrokken weer richting Melbourne en namen een afslag zodat we om Melbourne heen naar de kust zouden rijden. Nu zitten we op een leuke plek aan de baai waar Melbourne ook aan ligt. Als het een beetje helder is kunnen we de grote gebouwen van de stad aan de andere kant van de baai zien liggen. Tot nu toe hebben we gemerkt dat de kust met z'n mooie stranden ons vaak meer bevalt dan het binnenland. Misschien dat dat nadat we in Alice Springs zijn geweest wel veranderd is, dat zullen we over een paar weken weten...

• 01 December 2015 - 11:29

Wendy:

Hoi Don, we hopen dat jullie wel lekker gesnoept hebben van de kersen.
    Wat een afzetters zeg!
    Veel liefs van ons x